Wobec narastającego procederu wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS Premium,
Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił wzór oświadczenia,
które można przesyłać do organizatorów konkursów i loterii SMS-owych.
@@@reklama@@@
Jednocześnie UKE przypomina,
że przestrzegając kilku prostych zasad, możemy uchronić się przed sytuacją,
w której będziemy musieli zapłacić za niechciane usługi.
1.
Nie przystępujmy do żadnej gry,
zanim nie poznamy jej regulaminu,
a w szczególności nie dowiemy się,
w jaki sposób można się z niej wypisać.
2.
Nigdy nie bierzmy udziału w grach,
w których płacimy za SMS-y przychodzące - przecież nie wiemy,
ile ich będzie,
a z reguły są one kosztowne.
3.
Pamiętajmy,
że mamienie pewnością wygranej to oszustwo.
Potwierdził to Prezes UOKIK nakładając karę na firmę stosującą takie praktyki.
4.
Zwracajmy baczniejszą uwagę na usługi,
z których korzystamy w Internecie.
Wielu usługodawców celowo zataja lub podaje nieprawdziwe informacje o koszcie SMS-a,
którego musimy wysłać,
aby poznać np.
nasz wynik testu IQ,
datę śmierci lub sprezentować komuś elektroniczną kartkę.
Istnieje prosty sposób rozpoznania prawdziwej ceny SMS-a:
Pamiętajmy:
1.
Wiadomości SMS wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np.
70325) kosztują mniej niż 1 zł.
2.
Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1zł.
Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto,
więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer 75** - zapłacimy 5 zł plus VAT.
3.
Możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9.
W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł.
Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS netto,
czyli np.
za wiadomość wysłaną na numer 920** zapłacimy 20 zł plus VAT.
Na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej znajduje się film,
który opowiada,
jak rozpoznać kosztownego SMS-a.
Co zrobić,
gdy się już wpadnie?
Trzeba zadzwonić i napisać skargę do swojego operatora oraz - jeśli posiadamy takie dane - do organizatora loterii wysłać pismo,
wzór którego można pobrać tutaj (plik w formacie DOC,
22kB).
Urząd Komunikacji Elektronicznej obecnie nie ma uprawnień,
aby żądać zaprzestania prowadzenia konkursu czy loterii,
które zostały zorganizowane w nieuczciwy sposób.
Wystąpił jednak do operatorów i usługodawców z apelem o wzięcie przez nich odpowiedzialności i przywrócenie przyzwoitych standardów w świadczeniu tych usług.
Podjął także kroki prawne,
by ukarać jednego z operatorów komórkowych,
na którego zlecenie jest prowadzona nieuczciwa loteria.
Konsumenci mogą też zwracać się o pomoc do Centrum Informacji Konsumenckiej UKE: 801 900 853 (koszt połączenia jak za połączenie lokalne) lub 22 534 91 74.
źródło: UKE
@@@dt@@@
|