8 czerwca 2010 roku wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu karnego dotycząca uwodzenia dzieci w Internecie.
Tego samego dnia Fundacja Dzieci Niczyje,
Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa oraz Rzecznik Praw Dziecka rozpoczynają nową odsłonę kampanii „Dziecko w Sieci” pod hasłem: „Każdy ruch w Internecie zostawia ślad”.
Przypominając postacie Ani i Wojtka (bohaterów kampanii „Nigdy nie wiadomo,
kto jest po drugiej stronie” z 2004 roku),
organizatorzy chcą zwrócić uwagę społeczeństwa zarówno na sam problem,
jak i na nowe prawo.
@@@reklama@@@
- Zmiany w prawie dają szansę na skuteczną walkę z pedofilią w sieci.
Dlatego już od pierwszego dnia ich obowiązywania ruszamy z kampanią,
w której przestrzegamy potencjalnych sprawców,
że nie są ani anonimowi,
ani bezkarni.
Ofiarom krzywdzenia pokazujemy,
że prawo jest po ich stronie i w sytuacji zagrożenia mogą oczekiwać pomocy – mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje,
koordynator kampanii „Dziecko w Sieci”.
Skala zjawiska jest niepokojąca.
Do Helpline.org.pl,
którego konsultanci świadczą pomoc młodym internautom,
niemal co trzeci dzień trafia zgłoszenie dotyczące próby uwiedzenia dziecka w Internecie.
To wierzchołek góry lodowej – statystyka ta uwzględnia jedynie osoby zdeterminowane na tyle,
by szukać pomocy.
Zgodnie z nowymi przepisami,
od 8 czerwca 2010 roku już za próbę uwiedzenia w Internecie osoby poniżej 15.
roku życia w celach seksualnych lub skłaniania jej do udziału w produkcji pornografii grozi kara do dwóch lat pozbawienia wolności.
Karą do trzech lat więzienia zagrożone jest nadużycie zaufania lub wykorzystanie niewiedzy dziecka w celach seksualnych.
- Penalizacja wykorzystywania seksualnego dzieci w Internecie to jeden ze środków prowadzących do ograniczenia skali problemu.
Niezbędna jest również edukacja,
by młodzi internauci sami potrafili uniknąć prób uwodzenia,
a jeśli do nich dojdzie,
wiedzieli,
gdzie i w jaki sposób mogą szukać pomocy – mówi Anna Rywczyńska z Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – współorganizatora kampanii.
Kampania będzie widoczna dzięki przekazom w Internecie,
telewizji,
radio,
prasie,
na plakatach,
bankomatach i reklamie zewnętrznej,
m.in.
w metrze.
Działaniom medialnym towarzyszą propozycje edukacyjne.
Od 8 czerwca na stronie http://www.dzieckowsieci.pl dostępny będzie kurs e-learning poświęcony problematyce bezpieczeństwa sieciowego.
Kurs,
przygotowany przez FDN i Fundację Orange,
jest przeznaczony dla rodziców i profesjonalistów pracujących z dziećmi.
Organizatorzy: Fundacja Dzieci Niczyje,
Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa,
Rzecznik Praw Dziecka
Główny partner: Fundacja Orange
Partnerzy: Arcabit,
VA Strategy Communication,
WP.pl,
Allegro,
Ströer,
Przyjaznynet.pl,
Petrus.pl
Partnerzy medialni: TVN,
TVP,
TV4,
CHIP,
Agora S.A.,
Polityka,
Program Trzeci Polskiego Radia,
o2.pl,
Roxy FM,
Radio Złote Przeboje,
Radio TOK FM,
Polskie Radio PIK,
Polskie Radio Rzeszów,
Radio Weekend FM
Patronat honorowy: Komenda Główna Policji,
Urząd Komunikacji Elektronicznej,
Minister Edukacji Narodowej oraz Pełnomocnik Rządu ds.
Równego Traktowania.
źródło: NASK
@@@zbvt@@@
|