News  
Telefonia VoIP. Od czego zacząć i jak w prosty sposób korzystać?
Skontaktuj się nami
Kontakt handlowy:
telefon 22-242-81-00
faks 22-266-01-30
mob. 796-097-197
email
Zadaj pytanie przez:
Formularz kontaktowy
Bramki VoIP

Cisco SPA112
Cisco SPA122
 Cisco SPA232D-G7
 Cisco SPA302D-G7
 Cisco SPA302DKIT-G7
Linksys SPA8000-G5
Linksys SPA8800
Grandstream HT-502
Grandstream HT-503
Grandstream HT-701
Grandstream HT-702
Grandstream HT-704
Grandstream GXW-4004
Grandstream GXW-4008
Grandstream GXW-4024
Grandstream GXW-4104
Grandstream GXW-4108
 VoIPoint CVA-2S
Linksys WRP400-G2
Cisco SRP521W-K9-G5
Cisco SRP526W-K9-G5
Cisco SRP527W-K9-G5
 Cisco SRP541W-E-K9
 Cisco SRP546W-E-K9
 Cisco SRP547W-E-K9

 

Program Partnerski
Jeśli Twoja firma, chce zwiększyć portfolio produktów oraz uzyskać dodatkowe dochody, przystąp do Programu Partnerskiego BramkiVoIP.pl.
Rozwiązania VoIP
Wybierz dla siebie rozwiązanie oparte na technologii VoIP
 Numer wewnętrzny centralki PABX wyniesiony do innej lokalizacji - bez udziału operatora VoIP
 Połączenie dwóch lokalizacji bramkami VoIP bez udziału operatora VoIP
 Korzystanie z telefonii VoIP przez użytkowników centralki PABX
 Numer linii analogowej i numer VoIP w jednym telefonie
 Odbieranie połączeń z dwóch numerów VoIP w jednym aparacie telefonicznym
 Odbieranie połączeń z kilku numerów VoIP na jednym telefonie
 Darmowe połączenia telefoniczne pomiędzy różnymi lokalizacjami z użyciem operatora VoIP
 Dzwonienie przez Internet bez włączonego komputera
 
Przeszukaj serwis:
Raport z badania sieci GSM900/1800 i UMTS

Urząd Komuniakacji Elektronicznej zrealizował pomiary parametrów sieci ruchomych w miastach wojewódzkich oraz na głównych trasach między miastami.

@@@reklama@@@

Badanie prowadzono od 1 lutego do 26 marca 2010 r. na terenie miast wojewódzkich w sieciach komórkowych pracujących w standardzie GSM900/1800 i UMTS operatorów:

  • Polkomtel SA - operator sieci Plus,
  • Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. - operator sieci Era,
  • Polska Telefonia komórkowa Centertel Sp. z o.o. - operator sieci Orange,
  • P4 Sp. z o.o. - operator sieci Play
Przedmiotem badania były między innymi:
  • poziom odebranych sygnałów RxLev (dBm) dla GSM900/1800 oraz Ec/Io (dB) dla UMTS decydujących o zasięgu sieci,
  • poziom realizacji połączeń pod kątem blokowania i przerywania połączeń (NQA),
  • badanie jakości transmisji mowy PESQ.

Telefony pracowały w trybie automatycznego wyboru sieci GSM900/1800 lub UMTS. Zestawiane połączenia trwały 60 s i polegały na wykonaniu połączeń telefonicznych do serwera podłączonego do linii ISDN w sieci lokalnego operatora telekomunikacyjnego, na którym były odtwarzane frazy głosowe i  po przesłaniu przez sieć GSM900/1800 lub UMTS porównywane ze wzorcem. Następnie system pomiarowy automatycznie wystawiał ocenę jakości PESQ.

Pomiary energii odebranego symbolu informacji Ec/Io i pomiary poziomów sygnałów RxLev były realizowane przez telefony komórkowe, które wykonywały połączenia z serwerem podłączonym do linii ISDN w sieci lokalnego operatora telekomunikacyjnego podczas przemieszczania się samochodu po terenie miasta. Głównym założeniem było przeprowadzenie badań w centrach miast, gdzie w godzinach szczytu znajduje się najwięcej użytkowników korzystających z sieci komórkowej GSM900/1800 i UMTS.

Wyniki badań jakości sieci GSM900/1800 i UMTS dla wszystkich miast

Parametr ERA ORANGE PLAY PLUS
Liczba wykonanych połączeń 41 074 53 476 45 974 46 164
Liczba połączeń udanych 96,86% 97,77% 97,25% 98,23%
Liczba połączeń zablokowanych / Blocks / 1,90% 1,62% 1,96% 0,90%
Liczba połączeń przerwanych / Dropps / 1,04% 0,60% 0,48% 0,69%
Liczba braku obsługi / No Service / 0,20% 0,02% 0,31% 0,01%
Czas dostępu do usługi / Service Access Time / 4,22 s 3,36 s 3,04 s 4,02 s
Średnia wartość PESQ -- MOS 3,94 3,85 3,59 3,86
Liczba próbek poniżej 2,7 4,22% 1,72% 6,94% 1,33%

Wykonując badania przebyto 4617 km na terenie miast i przeprowadzono łącznie 182 godziny pomiarów. Zgromadzone wyniki z kilku sesji pomiarowych zostały połączone i przeanalizowane pod kątem pokrycia miasta sygnałem telefonii komórkowej GSM900/1800 i UMTS oraz wykonanych połączeń telefonicznych.

Wyniki badań zostały przedstawione na mapach zasięgów oraz na histogramach z podziałem na poszczególnych operatorów. 

Przeprowadzone pomiary i badania sieci GSM900/1800 i UMTS we wszystkich badanych miastach pokazały, że operatorzy wszystkich sieci dysponują dobrym zasięgiem na terenie miast gdzie dominującym standardem jest UMTS - prawie 90%.

Wykonując połączenia w sieciach komórkowych na terenie miast przeprowadzono statystykę blokowanych i przerwanych połączeń w stosunku do udanych połączeń. Zaobserwowano blokowanie połączeń u wszystkich operatorów. Najwyższe wartości zarejestrowano w sieci operatora Era i Play, w których około 1,9% zestawianych połączeń nie doszło do skutku. Sieć operatora Orange pod tym względem zanotowała ok. 1,6% zablokowanych połączeń, a Plus na poziomie 0,9%. Największą liczbę zablokowanych połączeń zanotował operator sieci Play w Zielonej Górze, gdzie ponad 10% rozmów nie zostało zrealizowanych, co świadczyć może o poważnej awarii w sieci operatora lub wyczerpaniu pojemności sieci.

Blokowanie połączeń na poziomie powyżej 3% zarejestrowano w następujących miastach:
1) Era - Kraków, Opole, Lublin, Jelenia Góra,
2) Orange -  Rzeszów i Poznań,
3) Play - Zielona Góra i Szczecin,
4) Plus - nie zarejestrowano w żadnym mieście.

Najmniej zablokowanych połączeń w sieciach wszystkich operatorów zanotowano na terenie Trójmiasta i Kielc.

Analizując liczbę połączeń przerwanych na terenie miast, zaobserwować można, że najwyższe wartości zarejestrowano w sieci operatora Era (ponad 1%). U operatorów Plus i Orange zarejestrowano około 0,6% przerwanych połączeń. Najlepiej w tym zakresie wypadł operator sieci Play, gdzie zarejestrowano około 0,5% przerwanych połączeń. Najwięcej zerwanych połączeń zarejestrowano w sieci operatora Era na terenie Poznania i Lublina, gdzie ich liczba wyniosła około 3%. Najmniej zerwanych połączeń, podobnie jak w przypadku połączeń zablokowanych, zanotowano w Kielcach i Trójmieście. W Trójmieście jedynie operator sieci Era zanotował liczbę zerwanych połączeń na poziomie około 0,5%. Przerywanie zestawionych połączeń może świadczyć o problemach z przełączaniem się telefonów z jednego standardu do drugiego lub niewłaściwym przełączeniem pomiędzy stacjami bazowymi tzw. Handover.

Wykonano również pomiary zasięgów sieci komórkowych wzdłuż głównych tras, gdzie zmierzono: poziomy sygnałów RxLev (dBm) odbieranych przez telefony komórkowe ze stacji bazowych pracujących w standardzie GSM900/1800 i poziom sygnału Ec/Io dla UMTS oraz dokonano oceny jakości połączeń PESQ MOS-LQO P862.1. Podczas pomiaru na głównych trasach przejechano 3640 kilometrów podczas 57 godzin pomiarów. Wykonując połączenia prowadzono statystykę blokowanych i przerywanych połączeń. Najwięcej zablokowanych zarejestrowano u operatora sieci Play, gdzie około 8,6% połączeń nie doszło do skutku. Zły wynik może być spowodowany korzystaniem z sieci innego operatora. W sieci operatora Era zanotowano z kolei dużą liczbę nieskutecznych połączeń - na poziomie ponad 3,2%.

Analizując liczbę zerwanych połączeń, najwięcej zanotowano w sieci operatora Era - ponad 3%.
Wartość niezrealizowanych połączeń w sieciach komórkowych nie powinna przekraczać 3%. Jej przekroczenie może świadczyć o problemach technicznych związanych z przenoszeniem rozmów i przełączaniem telefonu pomiędzy stacjami bazowymi oraz standardami 2G i 3G. W przypadku dróg wszyscy operatorzy przekroczyli zakładany próg 3% niezrealizowanych połączeń. Najlepsze rezultaty w tym zakresie uzyskali operatorzy sieci Orange i Plus.

Wykonano również mapy i wykresy obrazujące jakość połączeń w sieciach poszczególnych operatorów dla wszystkich tras łącznie.

Podczas badania sieci komórkowych GSM900/1800 i UMTS wykonano łącznie 41 074 połączenia w sieci operatora Era, 53 476 połączeń w sieci operatora Orange, 45 974 połączenia w sieci operatora Play i 46 164 połączenia w sieci operatora Plus.

Analiza parametru braku obsługi, wynikająca głównie z braku zasięgu lub nieprzełączenia się telefonu ze standardu 3G na 2G pokazuje, że najwięcej problemów jest w sieci Play - ok. 0,3% prób nawiązania połączenia nie zostało obsłużonych przez sieć. Z kolei operator sieci Era nie był w stanie zapewnić obsługi dla około 0,2% połączeń. Operatorzy sieci Orange i Plus zarejestrowali znikomy brak zapewnienia obsługi - na poziomie odpowiednio 0,02% i 0,01%. Najgorsze wyniki zanotowano w sieci operatora Play w Krakowie, gdzie operator nie obsłużył ponad 3,8 % połączeń.

Badając parametr Service Access Time, dotyczący szybkości świadczenia usługi stwierdzono, że najszybciej połączenia zestawia operator sieci Play - przekracza 3 s. Drugi w kolejności z czasem niewiele gorszym, bo 3,36 s jest operator sieci Orange. Pozostali dwaj operatorzy mają czas zestawienia połączenia o sekundę dłuższy.

Zapraszamy również do zapoznania się z mapami zasięgu. Korzystając z banera na stronie głównej można zobaczyć mapy z naniesionymi danymi dla Warszawy, Katowic, Łodzi, Olsztyna, Trójmiasta, Bydgoszczy, Białegostoku i Jeleniej Góry. Wyniki pomiarów dla pozostałych miast będą systematycznie uzupełniane.

źródło: UKE

@@@dt@@@

 Bezpieczeństwo i prywatność  Bezpieczeństwo i prywatność  Formy odbioru i płatności  Formy odbioru i płatności  Regulamin  Regulamin  Kontakt  Kontakt  Czytaj o VoIP  Czytaj o VoIP
  tanie połączenia voip   telefonia voip
© 2006-2016 BramkiVoIP.pl.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt & cms: www.zstudio.pl
Bramka VoIP Cisco SPA112