Polacy znacznie częściej niż użytkownicy mobilnego internetu w innych krajach europejskich wyszukują informacje za pomocą telefonu komórkowego,
wynika z opublikowanego przez Orange badania „Mobile Exposure 2010”.
Badanie dotyczy sposobów,
w jaki użytkownicy telefonów komórkowych i smartfonów korzystają z mobilnego internetu oraz dostępnych za jego pośrednictwem treści.
Tegoroczna edycja objęła Wielką Brytanię,
Francję,
Hiszpanię oraz Polskę,
gdzie badanie zostało przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia.
Realizatorem badania był TNS Global a koordynatorem Wirtualna Polska.
@@@reklama@@@
Wyniki badania pokazują,
jak,
kiedy,
dlaczego i gdzie europejscy użytkownicy mediów mobilnych uzyskują dostęp do treści,
informacji i rozrywki.
Dzięki porównaniu zebranych wyników uwidaczniają także różnice preferencji użytkowników w poszczególnych krajach.
Na przykład w Polsce,
w odróżnieniu od Wielkiej Brytanii i Francji użytkownicy wolą korzystać z mobilnego internetu w telefonie za pomocą aplikacji a nie przeglądarki www.
Analiza danych wynikających z badania pozwala markom działających w różnych sektorach lepiej komunikować się ze swoimi odbiorcami.
Polska woli aplikację
- Użytkownicy telefonów mobilnych w Polsce wolą uzyskiwać dostęp do mobilnego internetu raczej przez aplikację,
niż przez przeglądarkę (odpowiednio 45% i 39%),
natomiast we Francji i Wielkiej Brytanii występuje tendencja odwrotna.
- Polscy mężczyźni są bardziej skłonni uzyskiwać dostęp do informacji przez aplikacje niż kobiety (odpowiednio 50% i 37%).
- 40% Europejczyków szybko sprawdza informacje na swoich urządzeniach mobilnych,
a następnie czyta je dokładniej za pomocą komputera PC.
Dostęp przez aplikacje jest najbardziej preferowany w Polsce,
gdzie 45% użytkowników mediów mobilnych woli wyszukiwać informacje i treści za pomocą aplikacji.
W Hiszpanii proporcje są wyrównane: z przeglądarki i z aplikacji korzysta po 42% użytkowników.
W innych krajach występuje niechęć do aplikacji.
Widać to zwłaszcza w Wielkiej Brytanii,
gdzie użytkownicy zdecydowanie wolą przeglądarkę (70%) niż aplikacje mobilne (55%).
We Francji przeglądarkę preferuje 68% użytkowników,
a aplikacje 60%.
72% polskich użytkowników chętnie wyszukuje te same informacje na telefonie i na komputerze.
Sugeruje to,
że popularność aplikacji wiąże się z możliwością oferowania rozszerzenia mobilnego,
chociaż sposób dostępu jest inny,
niż przez przeglądarkę internetową na komputerze.
Podobnie jak bezpłatne treści w internecie wpłynęły na tradycyjne media,
łatwość obsługi i niskie koszty w największym stopniu decydują o rosnącej popularności mediów mobilnych.
Europejscy użytkownicy najbardziej cenią w mediach mobilnych takie zalety,
jak oszczędność czasu (44%),
jakość nawigacji (42%) i szybki dostęp (29%).
Cena aplikacji jest mniej istotną barierą dla użytkowników w Wielkiej Brytanii i Francji (odpowiednio 13% i 20%),
gdzie mobilny internet jest bardziej dojrzały,
natomiast w Polsce (41%) i Hiszpanii (28%) jest ona większym problemem.
Paul Francois Fournier,
wiceprezes wykonawczy działu reklamy Orange,
mówi: „Wyniki te odzwierciedlają aktualną dojrzałość poszczególnych rynków,
ale także dają obraz przyszłych trendów w użytkowaniu mediów mobilnych.
We Francji i Wielkiej Brytanii,
gdzie internet mobilny jest już bardziej ustabilizowany,
jest więcej stron zoptymalizowanych pod kątem telefonów komórkowych i obsługa jest łatwiejsza,
co zachęca do korzystania z przeglądarki.
Mimo że obecnie w Hiszpanii i Polsce mniej korzysta się z mobilnej przeglądarki,
uważamy,
że ten sposób będzie się upowszechniał ze wzrostem popularności smartfonów,
lepszym wykorzystaniem ofert cenowych i dostępności szybszych technologii dostępu do sieci”.
Wpływ mediów mobilnych na inne media
Badanie wykazało także rosnący wpływ mediów mobilnych na korzystanie z mediów tradycyjnych.
Obecnie wpływają one negatywnie na media drukowane.
19% użytkowników mediów mobilnych w Polsce podaje,
że czytają mniej magazynów,
a 21% czyta mniej gazet.
Ten trend będzie się prawdopodobnie utrzymywał,
ponieważ coraz więcej konsumentów będzie używać smartfonów i tabletów.
Jednakże wpływ na upowszechnienie internetu jest pozytywny — korzysta z niego 36% użytkowników mediów mobilnych.
Ponadto 24% więcej słucha radia,
a 19% więcej ogląda telewizję.
Stacje telewizyjne mogą zyskać najbardziej na obsłudze użytkowników mobilnych zwiększając liczbę programów interaktywnych.
Dane pokazują także,
jaką rolę odgrywają urządzenia mobilne jako rozszerzenie dostępu do mediów z komputera PC.
40% Europejczyków szybko sprawdza informacje na swoich urządzeniach mobilnych,
a następnie czyta je dokładniej po powrocie do komputera PC.
Paul Francois Fournier mówi dalej: „Marki i firmy medialne mają dużą szansę wykorzystania technologii mobilnej do lepszej komunikacji z klientami.
Mogą to być nadawcy poszukujący rozmówców do udziału w programie telewizyjnym,
albo sprzedawcy detaliczni starający się zintegrować sprzedaż przez internet z usługami opartymi na lokalizacji.
Dzięki współpracy z reklamodawcami,
którym zapewniamy wyjątkowo szczegółowe informacje o użytkownikach mobilnych,
Orange ułatwia markom optymalne wykorzystywanie możliwości technologii mobilnej w sposób,
który daje korzyści także mobilnym klientom.
Zaufanie klientów — rozwój m-handlu
Orange Mobile Exposure 2010 pokazuje aktualne nastawienie do m-handlu oraz perspektywy rozwoju płatności mobilnych.
Mimo,
że cena jest pewną barierą dla użytkowników w Polsce,
64% chętnie dokonuje płatności,
rezerwacji lub zakupów za pomocą swoich urządzeń mobilnych.
Dla porównania — do tych celów wykorzystuje swoje urządzenia mobilne 48% użytkowników we Francji,
43% w Hiszpanii i 39% w Wielkiej Brytanii.
Badanie pokazuje także znaczenie zaufania,
zarówno do operatorów,
jaki marek próbujących wykorzystać zainteresowanie m-handlem.
W Polsce zaufanie do marki jest bardziej istotne dla kobiet,
niż dla mężczyzn (odpowiednio 86% i 71%).
W ogólnym przekroju dla ponad trzech czwartych użytkowników mediów mobilnych w Europie ważne jest,
aby odwiedzane przez nich serwisy były im znane i cieszyły się ich zaufaniem (75% w Polsce,
83% we Francji,
87% w Hiszpanii i 92% w Wielkiej Brytanii).
O klientach — jak,
gdzie,
kiedy i dlaczego Europejczycy używają mediów mobilnych
Badanie Mobile Exposure dostarcza też informacji o tym jak zmieniają się zachowania użytkowników mediów mobilnych zależnie od miejsca,
w którym się znajdują i rodzaju aktywności (np.
korzystanie z poczty elektronicznej lub sieci społecznościowej),
co umożliwia Orange utworzenie przejrzystego obrazu i porównanie tych zachowań w poszczególnych krajach. W Polsce mobilny internet jest wykorzystywany przez 73% użytkowników w czasie gdy są w domu,
przez 59% poza domem,
przez 59% w czasie pobytu w pracy lub w szkole i przez 54% w autobusie lub pociągu. W domu najczęściej jest on używany do pobierania muzyki (76%) i oglądania wideo (66%),
a poza domem do przeglądania map ulic (62%),
wyszukiwania w Internecie (52%) i szybkiego wysyłania wiadomości (44%).
W Wielkiej Brytanii,
Hiszpanii i Polsce respondenci dłużej przeglądają internet poza domem niż w domu,
co sugeruje,
że wraz z poprawą jakości sieci przeglądanie w ruchu będzie coraz powszechniejsze.
Z badania wynika także,
z jakich informacji i treści najczęściej korzystają użytkownicy w Europie.
We wszystkich czterech krajach poczta elektroniczna jest używana częściej niż sieci społecznościowe.
Zyskują również popularność usługi wideo i związane z lokalizacją,
na przykład informacje lokalne przesyłane na telefon:
Najczęściej używane
| Wielka Brytania
| Francja
| Hiszpania
| Polska
| 1
| E-mail (60%)
| E-mail (60%)
| Geolokacja (44%)
| E-mail (44%)
| 2
| Sieci społecznościowe (44%)
| Geolokacja (42%)
| E-mail (41%)
| Geolokacja (44%)
| 3
| Geolokacja (39%)
| Sieci społecznościowe (40%)
| Sieci społecznościowe (36%)
| Sieci społecznościowe (39%)
| 4
| Komunikator (32%)
| Oglądanie TV (35%)
| Komunikator (30%)
| Oglądanie TV (35%)
|
Badanie zostało przeprowadzone równolegle z wprowadzeniem na rynek nowego narzędzia do planowania kampanii i badania rynku,
Orange Mobile Targeting Monitor (OMTM),
opracowanego dla europejskiej branży reklamowej.
To pierwsza tego typu usługa na rynku,
opracowana w oparciu o wyniki niezależnego badania Mobile Exposure.
Pozwoli ona firmom lepiej zrozumieć użytkowników mediów mobilnych i łatwiej do nich docierać przez tworzenie kampanii łączących we właściwych proporcjach wykorzystanie form mobilnych z innymi formatami.
Narzędzie Mobile Targeting Monitor jest już dostępne,
wyłącznie w sieci reklamowej Orange (Orange Advertising Network).
* * *
Orange Exposure 2010
Badanie ankietowe przeprowadzone przez TNS Global na zlecenie Orange.
Badanie zostało przeprowadzone w Wielkiej Brytanii,
Francji,
Hiszpanii i Polsce,
gdzie realizatorem badania była Wirtualna Polska.
Faza kalibracji obejmowała 2000 bezpośrednich wywiadów,
w każdym z krajów.
Badanie zostało przeprowadzone główne online z udziałem:
- Wielka Brytania: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 450 użytkowników iPhone’ów
- Francja: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 450 użytkowników iPhone’ów
- Hiszpania: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 450 użytkowników iPhone’ów
- Polska: 1000 użytkowników smartfonów
źródło: Orange
@@@dt@@@
|