W ramach swojej działalności Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej monitoruje zmiany wysokości opłat z tytułu usług świadczonych klientom przez krajowych operatorów telefonii ruchomej,
w tym z tytułu usług bezprzewodowego dostępu do sieci Internet.
@@@reklama@@@
Biorąc pod uwagę rozwój Internetu w sieciach mobilnych analiza cen oferowanych przez operatorów telefonii ruchomej ma priorytetowe znaczenie z punktu widzenia świadomości konsumentów o wspomnianym segmencie rynku.
Raport ma na celu przedstawienie aktualnych cen usług mobilnego Internetu.
W analizie zaprezentowano koszty ponoszone przez klienta,
w przeliczeniu na jego średnie miesięczne wydatki oraz wynikającą z tego rzeczywistą cenę 1 MB usługi.
Prezes UKE zastrzega,
iż przy wyliczaniu średnich miesięcznych wydatków oraz cen za 1 MB przyjęto założenia opisane w rozdziale 3.
W celu wybrania optymalnej oferty mobilnego Internetu każdy konsument powinien dokonać własnej kalkulacji kosztów,
opartej na indywidualnych założeniach - np.
miesięcznego zużycia limitu transferu danych,
preferowanego typu modemu,
pożądanej technologii dostępu czy oferowanych usług dodatkowych.
W trakcie ostatnich dziewięciu miesięcy w ofertach usług mobilnego Internetu nastąpiły kolejne zmiany.
Chociaż w wielu przypadkach operatorzy utrzymali te same co w zeszłym roku plany taryfowe,
a w nich również ceny usług,
powiększyła się liczba modemów USB oraz kart ExperssCard oferowanych za złotówkę.
Z drugiej strony sieci ograniczają ogólną ilość oferowanych urządzeń,
a w niektórych przypadkach w ogóle odchodząc od standardu PCMCIA.
W dalszym ciągu konsumenci mogą wybierać tzw.
„oferty na próbę" oraz taryfy z promocyjnym okresem niższego abonamentu w pierwszych miesiącach,
jednakże tych drugich ofert jest na rynku mniej niż w sierpniu zeszłego roku,
a okres promocyjnego abonamentu w wielu przypadkach jest krótszy.
Niektóre sieci standaryzują też wysokości opłat aktywacyjnych dla wszystkich proponowanych konsumentom ofert.
Operatorzy znacząco podnieśli natomiast najwyższe limity miesięcznych transferów danych: z 14 do 36 GB w ofertach Orange Free,
z 16 do 20 GB w ofertach blueconnect,
z 19,5 do 37 GB w ofertach iPlus oraz z 1 do 2 GB w ofercie Aster.
Z drugiej strony na rynku dostępnych jest mniej ofert o niskich limitach transferu - już tylko PTC i Aster oferują limity niższe niż 1 GB.
Zmianie nie ulega natomiast struktura wydatków konsumentów.
W przypadku ofert abonamentowych od 64 do blisko 100% miesięcznych wydatków na korzystanie z usług zajmują koszty abonamentu poza promocją,
zaś do 16% koszty opłaty aktywacyjnej.
Nawet do 29% miesięcznych wydatków przeciętnego użytkownika może pochłonąć spłata zakupionego modemu lub karty,
chociaż należy zaznaczyć,
iż w większości dostępnych na rynku ofert urządzenia osiągalne są już od złotówki.
Niestety w średnim miesięcznym koszyku kosztów użytkownik praktycznie nie odczuje otrzymanych promocji na niższy abonament,
co stanowi konsekwencję wspomnianej już wyżej tendencji ograniczania liczby miesięcy z obniżoną opłatą.
Jedynie w przypadku klientów biznesowych korzystający z Play Online 5GB,
gdzie okres promocji trwa 4 miesiące,
udział ten wynosił (aż!) 1%.
Dodatkowo,
oferty z promocjami nie zawsze dają niższy całościowy 2-letni koszt korzystania z usługi,
aniżeli standardowe taryfy z płaską stawką przez cały okres zobowiązania.
W przypadku klientów usług przedpłaconych oferta jest zdecydowanie bardziej zróżnicowana.
Jeżeli operator nie oferuje urządzenia po promocyjnej cenie,
klient zmuszony jest zakupić je po cenie katalogowej.
W takiej sytuacji znajdują się klienci iPlus na kartę,
u których aż 81% średnich miesięcznych wydatków pochłania spłata zestawu startowego zawierającego modem/kartę zakupionego poza promocją.
W konsekwencji cała oferta Polkomtelu z punktu widzenia miesięcznych kosztów dla użytkownika (aż 78 PLN z VAT) jest zdecydowanie najmniej korzystna na rynku.
W przypadku pozostałych sieci udziały zestawów startowych z urządzeniami,
stanowią odpowiednio: 57% w Orange Free,
37% w blueconnect oraz 25% w Play Online miesięcznego kosztu utrzymania aktywnej usługi.
We wszystkich przytoczonych przypadkach pozostałym kosztem jest finansowanie doładowań.
W zakresie miesięcznych wydatków na usługi mobilnego Internetu,
w dalszym ciągu najkorzystniejszą w segmencie pre-paid ofertę posiada PTC - 28 PLN z VAT,
na drugim wciąż plasuje się operator sieci Play - 36 PLN z VAT.
Jednakże usługa Play Online jest najtańsza jeśli chodzi o efektywną cenę za jednostkę transmisji danych.
P4 oferuje swoim klientom najniższy koszt wykorzystania 1 MB (0,01 PLN z VAT).
Drugi w zestawieniu operator sieci Orange może pochwalić się kosztem na poziomie 0,04 PLN z VAT / MB.
W przypadku iPlus i blueconnect koszty są kilkudziesięciokrotnie wyższe.
O sile ofert Play Online oraz Orange Free na kartę decydują przede wszystkim wyższe niż u konkurencji limity transferów doładowań.
Sieć Play oferuje dodatkowo najtańszy zestaw startowy z modemem.
W przypadku ofert abonamentowych dla klientów indywidualnych sytuacja jest już bardziej zróżnicowana.
W ofertach do 5 GB oraz od 5 do 10 GB najmniej miesięcznie płacą klienci,
którzy zdecydowali się na ofertę Play Online (odpowiednio 32 oraz 59 PLN z VAT).
Operator sieci Play nie oferuje większych limitów,
w których z kolei najkorzystniej wypada sieć Orange.
W przypadku ofert z limitem od 10 do 20 GB najmniejsze miesięczne koszty na poziomie ok.
112 -113 PLN z VAT oferują taryfy iPlus oraz Orange Free,
zaś w ofertach powyżej 20GB już tylko Orange Free - ponownie ok.
113 PLN z VAT.
Klienci biznesowi,
którzy zdecydują się na usługę z limitem do 5 GB powinni skorzystać z oferty blueconnect (już od 27 PLN z VAT / miesiąc),
z limitem od 5 do 10 GB z oferty Play Online (już od 59 PLN z VAT / miesiąc),
z limitem od 10 do 20 GB z oferty iPlus (109 PLN z VAT / miesiąc),
z limitem powyżej 20 GB analogicznie jak w przypadku klienta indywidualnego z oferty Orange Free - 113 PLN z VAT.
Warto podkreślić,
iż w ofertach abonamentowych nie występują tak znaczne jak w pre-paid dysproporcje między efektywnymi cenami za 1 MB usługi.
W tym przypadku średnie dla rynku stawki plasują się dla wszystkich ofert w przedziale 0,01 - 0,02 PLN z VAT / MB.
Wyjątek stanowią oferty PTC i Aster,
które wskutek stosowania wspomnianych wcześniej niskich transferów posiadają efektywne stawki na kilkunastokrotnie wyższym poziomie.
W drugiej połowie 2009 roku nadal rosła penetracja usługami mobilnego Internetu,
osiągając w styczniu 2010 r.
poziom ok.
5,5 %.
Już w grudniu ubiegłego roku ponad połowa badanych na zlecenie UKE Polaków korzystała z Internetu w ciągu ostatniego miesiąca.
Badania te jednak nie dotyczyły jednak wyłącznie usług mobilnych.
Wszyscy trzej najwięksi krajowi usługodawcy usług mobilnych znaleźli się w pierwszej piątce najlepiej rozpoznawalnych marek.
W trakcie analizy zaobserwowano poprawę jakości obsługi infolinii sieci.
Otrzymano zdecydowanie mniej aniżeli w sierpniu ubiegłego roku informacji niespójnych lub nieprawdziwych.
Konsultanci wykazywali się zdecydowanie większą cierpliwością podczas często przekraczających 30 min rozmów.
W dalszym ciągu jednak zdarzają się rozbieżności między informacjami dostępnymi na stronach internetowych oraz w ramach informacji telefonicznej.
Co więcej,
nadal informacje dostępne na głównych stronach serwisów nie pokrywają się z zamieszczonymi w cennikach i regulaminach,
a skomplikowane zapisy w tych ostatnich przysparzały problemów samym konsultantom.
Stąd też Prezes UKE zamierza prowadzić dalszy monitoring w tym zakresie,
przy okazji kolejnych analiz cen usług mobilnego Internetu oraz innych usług w sieciach ruchomych.
Analiza cen usług mobilnego Internetu w Polsce
źródło: UKE
@@@zbvt@@@
|