Wyniki badania przeprowadzonego dla IAB przez PBI wskazują,
że dla Internautów odpowiedzialnych za zakup usług operatorów i dostawców telekomunikacyjnych internet jest głównym źródłem informacji na temat tej kategorii produktowej.
Poszukując w sieci informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej,
respondenci najczęściej odwiedzają strony operatorów i dostawców.
Internauci chcą tam dowiedzieć się przede wszystkim o cenach i promocjach.
Większość z nich oczekuje,
że informacje o ofertach telekomunikacyjnych będą jak najszerzej dostępne w internecie.
@@@reklama@@@
Źródła informacji o usługach i ofertach sieci komórkowych
Większość respondentów* wśród źródeł informacji o usługach i ofertach operatorów sieci komórkowych na pierwszym miejscu zdecydowanie wymienia internet (92%).
Internauci czerpią swoją wiedzę także z reklamy (64%),
od znajomych i rodziny (51%),
od konsultantów w salonach i punktach sprzedaży (49%),
jak również z ulotek (44%).
Biorąc pod uwagę główne media,
poza-internetowe źródła wiedzy są wskazywane przez badanych rzadziej – programy telewizyjne i audycje radiowe (41% wskazań),
czasopisma kolorowe (25%).
Źródła informacji o usługach i ofertach operatorów telekomunikacyjnych – zestawienie
Oferty sieci telefonii komórkowej na tle innych usług telekomunikacyjnych cieszą się ogólnie większym zainteresowaniem,
jednak ich ranking jest taki sam bądź zbliżony,
jak w przypadku usług i ofert platform satelitarnych,
operatorów telewizji kablowej i telefonii stacjonarnej.
Poszukiwanie informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej
Szukając informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej w internecie,
ankietowani zdecydowanie najczęściej sięgają do stron operatorów i dostawców usług (88%).
Znaczącym źródłem informacji są również wyszukiwarki (48%) oraz fora lub grupy dyskusyjne (46%).
Niektórzy Internauci szukają w sieci ww.
informacji także w serwisach specjalistycznych (32%),
natomiast tylko 7% badanych poszukuje ich na blogach.
Biorąc pod uwagę typy informacji na temat usług i ofert operatorów telefonii komórkowej,
respondenci przede wszystkim poszukują w internecie wiedzy o cenach (87%) i ofertach promocyjnych (81%).
Duża część badanych jest zainteresowana także informacjami o szczegółach oferty (71%) oraz o modelach telefonów (67%).
Znacząca grupa respondentów szuka informacji o usługach operatorów (57%),
jak również opinii innych użytkowników na temat konkretnych ofert (49%).
Jedna trzecia badanych szuka online informacji na temat dostępu do internetu za pomocą telefonu komórkowego.
Rola internetu w procesie zakupu usług sieci komórkowych
Z odpowiedzi respondentów wynika,
że internet pełni istotną rolę w procesie poszukiwania informacji na temat ofert i usług sieci komórkowych oraz planowaniu zakupu.
Z punktu widzenia operatorów telefonii komórkowej oraz ich obecności w sieci,
niebagatelne znaczenie ma informacja,
że 81%[1] pytanych jest zdania,
że internet jest bardzo dobrym miejscem,
aby dowiadywać się o nowościach w ofercie.
Ponadto,
78%[2] respondentów oczekuje,
że informacje o usługach i ofertach sieci komórkowych będą jak najszerzej obecne w internecie.
Rola reklamy w procesie podejmowania decyzji o zakupie usług sieci komórkowych
Z raportu wynika,
że aż 88% respondentów spotkało się w internecie z reklamami telefonii komórkowej.
Osoby te najlepiej kojarzą reklamy online marki Orange (61%) oraz Play (59%).
Z reklamami Ery spotkało się 48% badanych,
natomiast reklamy Plusa kojarzy 45% respondentów.
Wśród reklam ofert prepaid,
najlepiej rozpoznawane jest Heyah (40% wskazań).
Pozostałe oferty telefonii komórkowej na kartę są kojarzone przez nie więcej niż 27% badanych.
Najbardziej poszukiwane funkcjonalności nowych telefonów komórkowych
Respondenci zapytani o najważniejsze funkcjonalności nowego telefonu komórkowego,
który chcieliby kupić,
na pierwszym miejscu wymieniają aparat fotograficzny (46% wskazań).
Poszukują także modeli telefonów z dostępem do internetu przez wifi (32%),
odtwarzaczem plików muzycznych [mp3] (32%) oraz funkcją bluetooth (31%).
Dla jednej czwartej badanych nowy telefon powinien być wyposażony w system nawigacji GPS.
Co piąty ankietowany jest zainteresowany kupnem aparatu wyposażonego w ekran dotykowy (23%) oraz szybki dostęp do internetu w standardzie 3G (21%).
Pozostałe funkcjonalności nowych telefonów komórkowych uzyskały nie więcej niż 16% wskazań.
Z poniższej listy można wnioskować,
że najbardziej poszukiwanymi funkcjonalnościami nowych telefonów są usługi transmisji danych – dostęp do internetu (wifi,
3G),
GPS i bluetooth.
O badaniu:
Wywiady zrealizowano metodą CAWI (web survey).
Respondentów rekrutowano spośród panelu badawczego GfK Polonia,
jednego z największych access paneli w Polsce.
*Respondentami były osoby,
które:
• korzystają w celach prywatnych z telefonu komórkowego oraz współ/decydowały o wyborze oferty/operatora telefonu,
• nie posiadają telefonu komórkowego ale planują jego zakup,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telefon stacjonarny,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telewizję kablową,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telewizję satelitarną.
Strukturę próby,
wg płci,
wieku i wykształcenia,
oparto na danych o osobach decydujących o wyborze operatora telefonu komórkowego z badania TGI Index firmy Millward Brown SMG/KRC za okres kwiecień – wrzesień 2010 roku.
Grupa ta stanowi 37,4% całej próby badania TGI,
co w przeliczeniu na populację Polaków w wieku 15+ daje 11,27 miliona osób.
Wielkość badanej próby wyniosła 1000 osób,
co oznacza iż maksymalny błąd pomiaru wynosi +/-3,1%.
Wywiady przeprowadzono w dniach 28 listopada – 3 grudnia 2010 roku.
Pełną wersję raportu „Rola internetu w procesie zakupu usług telekomunikacyjnych” (106 slajdów) można zakupić w IAB Polska.
Biuro IAB dysponuje także innymi raportami z tego cyklu badawczego.
[1] Odsetek wskazań „zdecydowanie tak” oraz „tak”.
[2] Jak wyżej.
źródło: IAB
@@@dt@@@
|