Telekomunikacja to jeden z naszybciej rozwijających się sektorów w regionie Europy Środkowej i Wschodniej (CEE – Central and Eastern Europe).
To także jedna z branż,
które przyciągnęły największą liczbę bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
Dla zapewnienia zachodnioeuropejskich standardów oraz zaspokojenia oczekiwań lokalnych klientów biznesowych,
konieczne jest wprowadzenie usług na światowym poziomie oraz wysokiej jakości produktów telekomunikacyjnych.
@@@reklama@@@
Ujednolicona komunikacja (UC – unified communications),
która oferuje lepszą wydajność i sprawniejszą obsługę klienta,
choć jeszcze niezbyt szeroko rozpowszechniona,
zyskuje w regionie CEE coraz większą popularność.
Polska i Węgry,
dwa największe rynki w regionie,
nie licząc Rosji,
są liderami w dziedzinie stosowania rozwiązań UC.
„Członkostwo w Unii Europejskiej pozwoliło na stopniowe otwarcie gospodarek krajów CEE,
zwiększając konkurencję pomiędzy lokalnymi przedsiębiorstwami a firmami zagranicznymi” – mówi Dorota Oviedo,
analityk rynku ICT z warszawskiego oddziału Frost & Sullivan.
„Presja konkurencyjna oraz wciąż rosnąca liczba pracowników z mobilnym i wielozadaniowym podejściem do pracy,
zmuszają lokalne firmy do poszukiwania nowych sposobów ograniczania kosztów i zwiększania produktywności.”
Możliwość efektywnego komunikowania się z osobami wewnątrz i na zewnątrz organizacji stała się nieodzowna w procesie budowania przewagi konkurencyjnej.
Narzędzia ujednoliconej komunikacji pozwalają na współpracę pomiędzy pracownikami w czasie rzeczywistym,
a dostępność „zawsze i wszędzie” umożliwia przedsiębiorstwom dostarczanie najlepszych usług w najkrótszym czasie.
„Firmy międzynarodowe,
posiadające biura w regionie Europy Środkowo-Wschodniej były pierwszymi podmiotami,
które stosowały rozwiązania ujednoliconej komunikacji w celu rozszerzenia i ujednolicenia systemów komunikacji w obrębie całej firmy” – dodaje Oviedo.
„Niemniej jednak,
w tej grupie znajdują się także pionierzy lokalni – zarówno duże przedsiębiorstwa,
jak i firmy średniej wielkości.” Również organizacje administracji publicznej wykazały duże zainteresowanie rozwiązaniami ujednoliconej komunikacji,
szczególnie że poszukują one sposobów unowocześnienia swojej infrastruktury ICT,
przy wykorzystywaniu funduszy pochodzących z Unii Europejskiej.
Dobrym przykładem w Polsce jest Urząd Miasta Bydgoszczy,
gdzie wdrożenie rozwiązań ujednoliconej komunikacji zaowocowało powstaniem wielu usprawnień organizacyjnych.
Najważniejszymi są zapewnienie dostępności informacji „zawsze i wszędzie” oraz komunikacja w bezpiecznym środowisku,
zapewniającym ciągłość procesów biznesowych na wypadek sytuacji kryzysowych.
Kolejną zaletą jest elastyczność związana z mobilnością pracy,
dzięki czemu pracownicy mogą wykonywać swoje obowiązki poza biurem.
Zwiększenie produktywności codziennej pracy Urzędu Miasta przekłada się również na lepsze zarządzanie i wykorzystanie funduszy z Unii Europejskiej,
co jest jednym z lokalnych priorytetów.
„Dodatkowo,
inwestorzy mają teraz łatwiejszy dostęp do właściwych urzędników administracji publicznej,
co pozwala skrócić procedury i przyspieszyć proces podejmowania decyzji” – mówi Dorota Oviedo.
Region Europy Środkowo-Wschodniej oferuje dostawcom rozwiązań ujednoliconej komunikacji istotny potencjał rynkowy.
Jednakże dotychczas udało się wdrożyć niewiele całościowych projektów związanych z UC.
Obecna sytuacja ekonomiczna silnie wpłynęła na lokalne plany inwestycyjne,
a wiele firm wschodnioeuropejskich postanowiło odłożyć w czasie realizację swoich planów wdrożeniowych.
Wielu dostawców usług,
z którymi rozmawiał Frost & Sullivan,
przedstawiało głównie przykłady przeprowadzonych niedawno udanych wdrożeń zaawansowanych centrów kontaktowych,
niewiele zaś było przykładów rzeczywistej implementacji rozwiązań UC obejmujących całe firmy.
Rynek centrów kontaktowych w regionie stale się rozrasta,
wiele inwestycji prowadzonych jest od podstaw.
„Usprawnienie obsługi klienta,
w połączeniu z innymi korzyściami osiągniętymi przez pionierów w dziedzinie uruchamiania centrów kontaktowych,
prawdopodobnie w nadchodzących latach będą stanowić impuls do szerszego wdrożenia rozwiązań UC w środowisku biznesowym” – podsumowuje Oviedo.
źródło: Frost & Sullivan
@@@zbvt@@@
|