Kryzys gospodarczy i restrykcyjna polityka regulatorów rynku,
w szczególności w zakresie redukcji stawek rozliczeń międzyoperatorskich,
to czynniki,
które najbardziej wpłynęły na kondycję rynku telefonii komórkowej w regionie Europy Środkowej i Wschodniej (Central and Eastern Europe - CEE).
@@@reklama@@@
Coraz więcej operatorów komórkowych,
również w Polsce,
w obliczu spadku przychodów z tradycyjnych usług,
postanawia bardziej skupić się na rozwoju mobilnego internetu szerokopasmowego.
Mimo,
że rynki regionu CEE różnią się znacznie od siebie pod względem dostępności mobilnych usług szerokopasmowych,
wykorzystywanych technologii i zasięgu sieci,
to łączy je jedno – dynamiczny rozwój rynku prognozowany w ciągu najbliższych pięciu lat.
Według nowej analizy globalnej firmy doradczej,
Frost & Sullivan,
pt.
Mobilny internet szerokopasmowy w Europie Środkowej i Wschodniej,
w 2009 roku wartość tego rynku wynosiła 1,1 miliarda euro,
zaś według szacunków w roku 2014 będzie to 5,2 miliarda euro.
Penetracja rynku mobilnych usług szerokopasmowych ma wzrosnąć z obecnych 2 procent do 10 procent w okresie objętym prognozą.
„Ze względu na stosunkowo niski poziom penetracji internetu szerokopasmowego,
internet mobilny często stanowi jedyny dostępny sposób łączenia się z siecią w krajach Europy Środkowo-Wschodniej” – stwierdza Edyta Kosowska,
analityk rynku ICT,
z warszawskiego oddziału Frost & Sullivan.
"W związku z tym,
pierwszym i podstawowym krokiem operatorów powinna być poprawa jakości usług poprzez modernizację i rozwój sieci.
Klienci krajów CEE oczekują od mobilnego internetu tych samych prędkości i limitów transferu danych,
co od stacjonarnego internetu.
Dopiero po osiągnięciu tego celu,
operatorzy mogą pójść w ślady graczy z Europy Zachodniej i skupić się na poszerzaniu zakresu świadczonych usług dodanych (ang.
value-added services - VAS).”
Analiza Frost & Sullivan ocenia status mobilnych usług szerokopasmowych na pięciu kluczowych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej: Czechach,
Węgrzech,
Polsce,
Rosji i Słowacji.
Badanie opiera się na kluczowych wskaźnikach operacyjnych i przedstawia kierunki rozwoju poszczególnych szerokopasmowych technologii mobilnych na tych rynkach.
Standardy,
które uwzględniono w analizie,
to między innymi: CDMA (code division multiple access) wer.
A i wer.
B; Flash OFDM (flash orthogonal frequency-division multiplexing),
HSDPA (high speed downlink packet access),
HSPA+ (high speed packet access plus),
Mobile WiMAX (mobile worldwide interoperability for microwave access) oraz LTE (long-term evolution).
„Większość uczestników rynku rozwój mobilnych usług szerokopasmowych rozpoczyna od centrów dużych miast,
gdzie mogą liczyć na stosunkowo szybki zwrot z inwestycji” – mówi Edyta Kosowska.
Taka strategia jest wciąż uzasadniona ekonomicznie,
ponieważ najwyższy popyt odnotowuje się wśród osób o zwiększonych potrzebach mobilności,
jak np.
pracownicy firm i studenci.
„Jednak w najbliższej przyszłości potencjał wzrostu będzie widoczny głównie w obszarach wiejskich,
gdzie ogólny poziom dostępności łączy szerokopasmowych pozostaje stosunkowo niski.
Z tego też względu skupienie się na tej grupie docelowej wydaje się być godną rozważenia alternatywą" – dodaje Kosowska.
Strategie polskich operatorów w coraz większym stopniu zaczynają wpisywać się w zarysowaną tendencję.
Usługi mobilnego internetu szerokopasmowego Cyfrowego Polsatu w znacznym stopniu skierowane są do osób zamieszkujących tereny pozamiejeskie.
TP SA natomiast,
w 2011 r.
planuje zwiększenie prędkości internetu świadczonego w technologii CDMA na obszarch słabiej zurbanizowaanych z 1 Mb/s do 2 Mb/s i więcej.
Skoncentrowanie się na obszarach wiejskich to bardzo dobre rozwiązanie,
szczególnie w krajach UE.
„Po pierwsze,
firmy realizujące tę strategię mogą liczyć na przychylność regulatorów rynku telekomunikacyjnego,
ze względu na bezpośredni związek z polityką zapobiegania wykluczeniu cyfrowemu.
Po drugie,
co jest równie ważne,
część inwestycji może być sfinansowana ze środków UE” - podsumowuje Kosowska.
Operatorzy coraz częściej także sięgają po środki unijne przeznaczone na rozbudowę infrastruktury.
Orange Slovakia uzależnia rozwój usług internetowych CDMA w obrębie małych miast i wsi od pozyskania odpowiedniego dofinansowania z UE.
Polski Play z kolei,
złożył wniosek do PARP o współfinansowanie inwestycji w rozwój HSPA+.
źródło: Frost & Sullivan
@@@zbvt@@@
|