Chcąc pomóc setkom tysięcy uchodźców,
którzy uciekli z obszarów objętych konfliktami i klęskami żywiołowymi,
firma Ericsson i organizacja pozarządowa Refugees United,
we współpracy z Wysokim Komisarzem ONZ ds.
Uchodźców (United Nations High Commissioner for Refugees ― UNHCR) oraz operatorem telefonii komórkowej MTN w Ugandzie,
uruchomiły pierwszy projekt mający na celu lokalizowanie i ponowne kontaktowanie ze sobą rodzin uchodźców i przesiedleńców (Internally Displaced Person ― IDP).
Do tego celu wykorzystuje się nowoczesne metod oparte na telefonach komórkowych i Internecie.
@@@reklama@@@
Program ten pozwala uchodźcom wykorzystywać telefony komórkowe do rejestrowania się i poszukiwania bliskich za pośrednictwem anonimowej bazy danych,
a następnie do ponownego nawiązywania z nimi kontaktów za pomocą SMS-ów lub Internetu.
Uchodźcy oraz organizacje pozarządowe (NGO) opiekujące się przesiedleńcami mają dostęp do zarejestrowanych informacji i mogą je wykorzystywać w celu szybkiego nawiązywania kontaktów między członkami rozdzielonych rodzin.
„Rola sektora prywatnego w systemie pomocy humanitarnej systematycznie rośnie” ― powiedział António Guterres,
Wysoki Komisarz ONZ ds.
Uchodźców.
„Wykorzystywanie wiedzy i doświadczenia tego sektora do wspomagania uchodźców ma znaczenie krytyczne,
gdyż w przeciwnym wypadku wiele z tych projektów byłoby poza naszym zasięgiem.
Telefony komórkowe są dziś wszędzie.
Wykorzystywanie tej powszechnie dostępnej technologii w dobrej sprawie,
aby umożliwić uchodźcom nawiązanie kontaktu i połączenie się z członkami rodziny,
z którymi ten kontakt utracili,
ma znaczenie fundamentalne”.
Inicjatywa ta została zaprezentowana przedstawicielom rządów i liderom biznesu podczas dorocznego spotkania organizacji Clinton Global Initiative odbywającego się właśnie w Nowym Jorku.
Realizacja tego projektu rozpoczęła się od wdrożenia systemu pilotażowego w północnej Ugandzie,
co miało miejsce na początku września.
Aplikacja jest teraz wdrażana w innych obozach uchodźców w Afryce Wschodniej.
Z relacji Davida i Christophera Mikkelsenów,
dyrektorów organizacji Refugees United,
wynika,
że podczas niedawnej wizyty wdrożeniowej w Ugandzie byli wraz z Wysokim Komisarzem ONZ ds.
Uchodźców świadkami długich kolejek uchodźców oczekujących na zarejestrowanie się i skorzystanie z usługi,
która pomoże im odnaleźć zaginionych członków rodziny.
Większość uchodźców korzysta z telefonów komórkowych,
tak więc czują się bezpieczni,
wiedzą jak te urządzenia działają i w celu odnalezienia rodziny przekazują tylko te informacje,
których nie obawiają się ujawnić.
Pewnego dnia w systemie zarejestrowało się aż 4500 osób ― to znacznie więcej niż udałoby się zarejestrować tradycyjnymi metodami.
„Jako lider lokalnej społeczności,
firma MTN dostrzega potrzebę udzielania pomocy tam,
gdzie to możliwe i czuje się głęboko zaangażowana w realizację tego projektu.
Telefonia komórkowa przyczynia się do znacznego rozwoju rynków wschodzących.
Jesteśmy dumni z uczestniczenia w tej inicjatywie mającej na celu łączenie rodzin przesiedleńczych w regionie Wielkich Jezior” ― powiedział Anthony Katamba,
dyrektor generalny firmy MTN Uganda.
Według danych udostępnionych przez Biuro Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców (UNHCR),
w Afryce Wschodniej i na Półwyspie Somalijskim,
zwanym też „Rogiem Afryki” (Horn of Africa),
przebywa obecnie ponad pięć milionów ludzi wymagających opieki ze strony Biura.
To około 14% łącznej liczby osób,
którym Biuro UNHCR pomaga na całym świecie.
W regionie tym Biuro UNHCR prowadzi działania głównie na terenie Somalii,
Sudanu,
Ugandy,
Kenii i Etiopii.
„Firma Ericcson już od ponad dziesięciu lat aktywnie uczestniczy w reagowaniu na klęski żywiołowe oraz inne przyczyny cierpień ludzkich” ― powiedział Hans Vestberg,
prezes i dyrektor generalny firmy Ericsson.
„Istotnym elementem tych cierpień jest często rozdzielenie rodzin,
gdy duża liczba ludzi musi uciekać z jakiegoś terenu lub jest przesiedlana.
Nasze obecne działania pozwalają zapewnić bezpośrednią pomoc ofiarom tych tragedii,
pomagając w odnalezieniu się członków rozdzielonych rodzin".
Organizacja Refugees United świadczy również tę usługę za pomocą komputerów i Internetu,
ale jej świadczenie przez telefony komórkowe jest znacznie skuteczniejsze,
gdyż liczba użytkowników telefonów komórkowych przekroczyła już 5 mld.
W Afryce dostęp do komputerów ma mniej niż 2% mieszkańców,
natomiast telefon komórkowy posiada aż 45%.
W ramach opisywanej usługi organizacja Refugees United będzie tworzyć,
serwisować i aktualizować bazę danych,
natomiast firma Ericsson udostępni aplikację mobilną i technologię oraz zapewni integrację systemów,
aby umożliwić funkcjonowanie aplikacji w sieciach telefonii komórkowej.
Firma MTN wdroży i będzie oferować usługę w swoich sieciach,
natomiast Biuro UNHCR pomoże wdrożyć projekt w różnych obozach uchodźców.
Organizacja Refugees United jest aktywnie wspierana przez firmę Delta Partners,
która oferuje strategiczne doradztwo w zakresie prowadzenia tej inicjatywy.
„Naszą misją jest wykorzystywanie telefonii komórkowej do eliminowania tego ważnego problemu światowego,
jakim jest rozdzielenie rodzin uchodźców,
oraz do ponownego łączenia bliskich” ― powiedział Kai Uwe Ricke,
partner i prezes zarządu spółki Delta Partners.
„W trakcie wizyty w Ugandzie byliśmy naprawdę zachwyceni i wzruszeni,
widząc,
jaką radość sprawiała uchodźcom perspektywa odnalezienia zagubionych bliskich.
Siła tej nowej technologii i jej wpływ na życie ludzkie są naprawdę ogromne; zmieni ona losy milionów uchodźców na całym świecie” ― powiedział Emmanuel Jal,
muzyk,
a w przeszłości uchodźca i dziecko-żołnierz z Sudanu.
źródło:
@@@zbvt@@@
|