Sejm przyjął nowelizację Prawa telekomunikacyjnego,
która zwiększa ochronę abonentów.
@@@reklama@@@
Nowe przepisy chroniące przed nadużyciami przy korzystaniu z usług o podwyższonej opłacie.
W dniu 31 sierpnia 2011 r.
Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo telekomunikacyjne,
która zwiększa ochronę abonentów korzystających z usług o podwyższonej opłacie.
Nowe przepisy powstały we współpracy Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Ministerstwa Infrastruktury.
Dzięki nim:
- dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej będzie obowiązany na żądanie abonenta do:
- nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie,
na numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów;
- umożliwienia abonentowi określenia maksymalnej ceny za usługę o podwyższonej opłacie i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie,
których cena przekracza cenę maksymalną określoną przez abonenta w żądaniu oraz połączeń przychodzących z takich numerów;
- zostaną wprowadzone progi kwotowe,
po przekroczeniu których dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej będzie musiał poinformować abonenta i zablokować na jego żądanie wykonywanie połączeń na numery o podwyższonej opłacie o odbierania połączeń z takich numerów (ten mechanizm zacznie obowiązywać sześć miesięcy po wejściu w życie ustawy).
Przepisy określają także obowiązki informacyjne nałożone na dostawców usług Premium Rate.
Między innymi chodzi o sposób informowania o cenie sms czy rozmowy oraz wykorzystywania tych informacji w przekazach reklamowych.
Cena usługi ma być podawana odpowiednio dużą czcionką i na wyraźnym tle,
tak aby każdy wiedział,
ile kosztuje wysłany sms lub rozmowa telefoniczna.
Osoba korzystająca z Premium Rate musi też uzyskać jasną informację,
jeśli usługa odbywa się na zasadzie subskrypcji.
Dostawca musi umożliwić też natychmiastową rezygnacją z subskrypcji.
Ma to być proste i wolne od opłat.
Dodatkowo dostawca usługi o podwyższonej opłacie jest obowiązany bezpłatnie zapewnić użytkownikowi końcowemu publicznej sieci telekomunikacyjnej,
każdorazowo,
przed rozpoczęciem naliczania opłaty za połączenie telefoniczne,
informację o cenie za minutę połączenia do numeru danej usługi albo o całkowitej jej cenie.
Jeżeli w trakcie połączenie telefonicznego zmianie ulegnie wysokość opłaty,
dostawca usługi o podwyższonej opłacie obowiązany jest poinformować użytkownika końcowego o fakcie zmiany wysokości opłaty na 10 s przed zmianą jej wysokości.
źródło: UKE
@@@zbvt@@@
|