Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił raport z badania konsumenckiego - klienci indywidualni i instytucjonalni.
@@@reklama@@@
Raport z badania konsumenckiego "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 roku.
Klienci indywidualni i instytucjonalni" przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej składa się z dwóch części:
- Część dotycząca klientów indywidualnych przygotowana przez PBS DGA Sp.
z o.o.
- Część dotycząca klientów instytucjonalnych przygotowana przez CBM INDICATOR Sp.
z o.o.
Głównym celem badania było poznanie opinii konsumentów indywidualnych i biznesowych w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz ocena preferencji konsumentów.
Szczegółowe cele badawcze zostały określone w ramach:
1.
telefonii stacjonarnej,
2.
telefonii ruchomej,
3.
dostępu do Internetu,
4.
zakresu odbioru telewizji,
5.
ogólnej oceny rynku telekomunikacyjnego,
6.
podstawowej informacji o ankietowanych (wykształcenie,
zatrudnienie,
dochody).
Badanie dotyczące klientów indywidualnych zrealizowano w dniach 22-30 listopada 2010 roku na terenie całego kraju.
Próba badawcza liczyła N=1600 wywiadów.
Badanie dotyczące klientów biznesowych zrealizowano w dniach 17-25 listopada 2010 roku,
na losowej,
reprezentatywnej próbie firm.
Próba badawcza liczyła N=400 wywiadów.
Wnioski dotyczące klientów indywidualnych
Wyniki badania wskazują na wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi.
Telefon,
niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii,
posiada zdecydowana większość badanych (94,4%).
Zarówno telefon stacjonarny,
jak i komórkowy posiada 32,6% respondentów.
Nieco ponad połowa badanych użytkuje tylko telefon komórkowy.
Co dziesiąta osoba posiada sam telefon stacjonarny.
Tylko 5,6% ankietowanych nie posiada żadnego aparatu.
RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:
- W 2010 roku 43,1% Polaków deklarowało posiadanie telefonu stacjonarnego we własnym gospodarstwie domowym.
- Najwyższe wskazania znajomości spontanicznej spośród operatorów telefonii stacjonarnej zanotowała Telekomunikacja Polska (94,2%).
Drugim,
dobrze znanym operatorem jest Netia,
wymieniana przez ponad połowę badanych (53,1%).
Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Telefonia Dialog,
wskazywana przez ok.
jedną czwartą respondentów (24,2%).
- Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje Telekomunikacja Polska,
która jest podstawowym operatorem dla 67,9% respondentów posiadających telefon stacjonarny.
Żaden z pozostałych operatorów nie przekracza progu 13%.
- Wyniki sondażu wskazują na dość wysoką satysfakcję klientów z usług świadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej.
Średnie oceny wynoszą: TP - 3,9 oraz Dialog i Netia po 4,0 (na pięciostopniowej skali satysfakcji
- Główną przyczyną nieposiadania telefonu stacjonarnego wg badanych było wykorzystywanie telefonu komórkowego (70,0%).
Wśród innych wymienianych powodów znalazł się element cenowy: 28,3% badanych nie posiadających telefonu stacjonarnego twierdzi,
że jest on za drogi.
- Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 65,7 złotych.
Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 złotych miesięcznie (45,4%).
RYNEK TELEFONII RUCHOMEJ:
- 84,0% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego.
Nasycenie indywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefonii komórkowej jest więc o 43 punkty procentowe większe niż nasycenie usługą telefonii stacjonarnej.
- Znajomość spontaniczna trzech największych marek telefonii komórkowej jest na podobnym poziomie: Era (82,8%),
Orange (81,1%) oraz Plus (77,7%).
Ponad połowa respondentów zna operatora sieci Play (61,2%).
- Badani najczęściej korzystają z usług operatora sieci Orange - 37,5% badanych.
Duży odsetek ankietowanych posiada telefony komórkowe w sieciach Era (33,1%) oraz Plus (24,6%).
- Połączenia głosowe są najczęściej wykorzystywaną formą komunikacji w telefonii ruchomej.
Na pierwszym miejscu wymienia je 85,2% badanych.
Popularną formą,
z której korzystają osoby posiadające telefon komórkowy są usługi SMS.
Na pierwszym miejscu stawia je 16,3% badanych.
Nadal niewielkim zainteresowaniem cieszą się usługi MMS i transmisji danych,
której wykorzystywanie deklaruje 0,8% badanych.
- Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (75 PLN),
niż użytkowników kart pre-paid (41 PLN),
czy mix (45 PLN).
RYNEK INTERNETOWY:
- Większość gospodarstw domowych (61,5%) deklaruje posiadanie w swoim gospodarstwie domowym komputera.
Z kolei (86,1%) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do sieci Internet.
- Większość Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (56,3%),
z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu (87%) lub w pracy (39,5%).
- Polscy użytkownicy Internetu,
którzy korzystali z niego w ciągu ostatniego miesiąca,
deklarują wysoką częstotliwość korzystania z medium - 71,4% korzysta z Internetu codziennie.
- Zdecydowana większość osób,
które korzystają z Internetu w domu,
posiada stałe łącze,
głównie dostęp szerokopasmowy.
¼ badanych (25,4%) posiada dostęp poprzez łącze o prędkości od 1 Mb/s do 1,99 Mb/s,
a 27% korzysta z łącza o przepustowości od 2 do 5,99 Mb/s.
- Na rynku komunikatorów internetowych najczęściej wykorzystywanym jest środkiem komunikacji jest Gadu-Gadu (86,7%),
natomiast w grupie komunikatorów głosowych Skype (71,8%).
RYNEK TELEWIZYJNY:
- Ponad jedna trzecia respondentów (34,8%) korzysta z telewizji kablowej,
a 33,1% posiada telewizję satelitarną.
Jedna trzecia (31,0%) korzysta z telewizji analogowej przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny,
pozostali respondenci korzysta z telewizji cyfrowej naziemnej.
- Średnia miesięczna opłata za korzystanie z telewizji wynosi 45 zł.
- Dwie trzecie badanych (72,1%) deklaruje zadowolenie ze swojego dostawcy telewizji.
Wnioski dotyczące klientów instytucjonalnych
Wyniki badania wskazują,
że znacząca większość badanych firm (60,3%) użytkuje zarówno telefony stacjonarne,
jak i komórkowe.
Zdecydowanie mniejszy odsetek firm korzysta wyłącznie z telefonów stacjonarnych (8,3%) lub komórkowych (31,5%).
RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:
- Operatorem telefonii stacjonarnej,
z usług którego przede wszystkim korzystają firmy jest TP - wymieniana przez prawie cztery piąte (79,6%) badanych firm.
Z operatorów konkurencyjnych istotny udział w rynku odnotowuje Netia.
Z jej usług korzysta 10,9% badanych firm.
Telefonia Dialog uzyskała znikomy udział - 2,9%.
- Średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów wszystkich badanych operatorów wynosi ok.
181 zł.
Natomiast średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów u operatora TP jest prawie identyczny i wynosi 180 zł.
- Poziom satysfakcji z dwóch operatorów (TP i Netia) - których ocenili badani - jest wysoki.
88,5% badanych wystawia TP ocenę „dobrą" i „bardzo dobrą".
W przypadku Netii oceny takie wystawia 86,7%.
RYNEK TELEFONII RUCHOMEJ:
- Wśród firm,
które korzystają z operatorów telefonii komórkowej najczęściej wymieniani są operatorzy sieci: Orange (korzysta z niej 44,1% badanych firm) oraz Era (30,8%).
Natomiast z usług sieci Plus korzysta 22,3%,
zaś telefon w sieci Play ma 10,1% badanych firm.
- W badanych firmach najczęściej korzysta się z jednego lub dwóch telefonów komórkowych.
Z jednego telefonu korzysta 40 - 49%,
natomiast dwa telefony wykorzystuje od 28 - 33% firm (w zależności od operatora,
z usług którego korzysta badana firma).
Z trzech telefonów korzysta 11 - 15% firm.
Korzystanie ze znacznej liczby telefonów komórkowych (4 i więcej telefonów) najczęściej deklarowali klienci Ery (11,5%) i Orange (9,3%).
Najwyższą średnią ilość telefonów komórkowych (2,26) deklarują klienci Ery.
- Średni miesięczny rachunek za usługi operatorów komórkowych jest dość zróżnicowany: klienci biznesowi Orange miesięcznie średnio płacą za rachunek 264,5 zł,
klienci Plusa - 215,1 zł,
klienci Ery - 199,6 zł,
a klienci Play - 179 zł.
- Poziom satysfakcji z obsługi firm przez operatorów komórkowych jest wysoki - na wszystkich badanych wymiarach operatorzy oceniani są powyżej średniej 4,0 w pięciostopniowej skali satysfakcji.
RYNEK INTERNETOWY
- W ponad połowie (59%) badanych firm pracownicy wykorzystują komputery stacjonarne.
W 42% firm pracownicy korzystają z komputerów przenośnych (laptopów).
- 91,1% firm posiadających komputery posiada również dostęp do Internetu.
W 80,1% przypadków posiadany Internet to stały stacjonarny dostęp.
Ze stałego mobilnego Internetu korzysta 15% firm.
Firmy głównie wykorzystują dwa rodzaje prędkości łącz: od 1 do 1,99 Mb/s (34,3% wskazań) i od 2 do 5,99 Mb/s (35,3% wskazań).
- Średnie miesięczne wydatki na Internet w firmach wynoszą 97 zł.
- Zdecydowana większość klientów (88,8%) określiła swoje zadowolenie z dostawcy usług internetowych jako dobre lub bardzo dobre.
Poniżej publikujemy pełne wyniki badania „Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 r." Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 r.
Klienci indywidualni.
Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 r.
Klienci instytucjonalni.
źródło: UKE
@@@zbvt@@@
|